PERATURAN PERTANDINGAN & AKTIVITI


SYARAT DAN PERATURAN PERTANDINGAN DAN AKTIVITI 

(Kemaskini : 28 Feb 2018)


1.0      GERAI MEREVOLUSIKAN INDUSTRI DESA

1.1.    Penyertaan hanya kepada semua MRSM yang berdaftar sahaja daripada 53 buah MRSM seluruh Malaysia.

1.2.    Tema Ekspo  :     “Nurturing Entrepreneurial Mind “                           

i.              Hiasan gerai mesti berkonsepkan Merevolusikan Industri Desa.
ii.             Produk jualan mestilah mempunyai sekurang-kurangnya satu jenis produk yang berkonsep/ mempunyai ciri-ciri di atas.     
iii.            Produk jualan tidak semestinya hasil mentah tetapi sebarang produk yang mempunyai ciri-ciri merevolusikan industri desa, contohnya, kerepek pisang berkeju, pasu, barangan kraf tangan, batik dan sebagainya.
iv.           Perniagaan secara dalam talian atau online diutamakan.

1.3.    Peraturan Sepanjang Ekspo

1.3.1   Waktu Perniagaan

i.        Gerai di tapak jualan bermula jam 8.00 pagi hingga 11.00 malam.
ii.       Petugas gerai diminta mengemaskan gerai mulai jam 10.30 malam hingga 11.00 malam.
iii.       Bekalan elektrik akan diputuskan selepas jam 12.00 malam.
v.            Gerai hendaklah ditutup jam 11.30 malam.

1.3.2   Pas Perniagaan
i.        Pas Perniagaan akan diserahkan pada hari pendaftaran iaitu 30/03/2018 (Jumaat). Persiapan gerai untuk pertandingan akan bermula pada 30/03/2018 (Jumaat) jam 2.30 petang hingga 10.30 malam.
ii.       Petugas gerai TIDAK DIBENARKAN memasuki tapak gerai sehingga mereka mendaftar terlebih dahulu di kaunter pendaftaran dan membayar sewa tapak sebanyak RM100.00 dan deposit kebersihan sebanyak RM50.00
iii.       Petugas gerai DIBENARKAN mengemas gerai dan memasuki gerai bermula 30/03/2018 selepas sahaja Pas Perniagaan diberikan.

            1.3.3  Tapak Gerai Jualan
                   
 i.       Cabutan Undi untuk penentuan tapak gerai akan dibuat pada 30/03/2018 (Jumaat) bertempat di Kaunter Pendaftaran semasa proses pendaftaran.  Sekiranya petugas gerai TIDAK HADIR semasa cabutan undi, pihak urus setia akan mengundi bagi pihak petugas gerai.
ii.       Tapak gerai jualan berukuran 10’ x 10’ bagi setiap kontinjen.
iii.       Petugas gerai TIDAK DIBENARKAN menambahkan keluasan tapak gerai.
          iv       Tapak gerai adalah di parkir berhadapan Pusat Pelajar dan bersebelahan Dewan Besar MRSM Baling.
vi.           Peralatan dan kemudahan gerai yang dibekalkan oleh pihak penganjur
                             seperti berikut:

Peralatan
Bilangan
Meja (3’ x 7’)
1
Kerusi
2
Plug
1
Lampu
1
                  
                   vi.      Pihak penganjur TIDAK MENYEDIAKAN kemudahan seperti berikut:
a.    Wayar penyambung
b.    Kipas

(PIHAK KONTINJEN DIGALAKKAN MEMBAWA PERALATAN YANG BERSESUAIAN MENGIKUT KEPERLUAN)

1.3.4   Keselamatan

                                   i.          Petugas gerai adalah BERTANGGUNGJAWAB terhadap peralatan daripada sebarang  kerosakan dan kehilangan.  Bayaran ganti rugi akan dikenakan mengikut harga sebenar barang berkenaan sekiranya berlaku kehilangan dan kerosakan disebabkan kecuaian pihak petugas gerai.
                                  ii.          Petugas gerai juga BERTANGGUNGJAWAB sepenuhnya terhadap urusan pengambilan dan pemulangan peralatan yang dibekalkan tanpa gagal.
                                 iii.          Petugas gerai dikehendaki memastikan peralatan berada di tempat asalnya dan tidak diubah sesuka hati.
                                 iv.          Sekiranya perlu penambahan alatan, petugas gerai perlu memaklumkan kepada urus setia.
                                  v.          Petugas gerai BERTANGGUNGJAWAB mengawal keselamatan peralatan barang-barang jualan masing-masing, khasnya pada waktu malam. Pihak urus setia tidak akan membayar sebarang ganti rugi atas kehilangan dan kerosakan barang atau alatan tersebut.
                                 vi.          Bagi memastikan penggunaan alat elektrik yang boleh menyebabkan berlaku litar pintas, petugas gerai adalah DILARANG menggunakan peralatan elektrik seperti berikut:

                             a)       Peti sejuk
                             b)       Oven elektrik
                             c)       Dapur elektrik
                             d)       Gegelung pemanas
                             e)       Alat audiovisual melebihi 1500w
                             f)       Penyaman udara
                             g)       Dan alat-alat yang berkuasa lebih 1540w
  
1.3.5.  Kebersihan

i.        Petugas gerai BERTANGGUNGJAWAB menjaga kebersihan tapak gerai masing-masing sepanjang masa ekspo berlangsung.
ii.       Petugas gerai DIKEHENDAKI menyediakan tong sampah dan plastik sampah sendiri dan membuangnya dua kali sehari.
              iii.       Petugas gerai TIDAK DIBENARKAN menampal, mengoyak, menconteng atau apa-apa perbuatan yang boleh diklasifikasikan sebagai vandalisma dan boleh merosakkan/ atau merubah keadaan sebenar kawasan gerai.
iv.           Pihak urus setia akan membuat pemeriksaan dari semasa ke semasa. Petugas gerai yang GAGAL mematuhi peraturan yang ditetapkan boleh meminta mengosongkan gerai mereka serta-merta dan deposit tidak akan dipulangkan.

1.3.6.  Barang Jualan

i.        Petugas gerai DIBENARKAN menggunakan klasifikasi gerai perniagaan seperti yang didaftarkan semasa permohonan.
ii.       Petugas gerai TIDAK DIBENARKAN menjual makanan masak/ basah          yang perlu dimasak atau digoreng semasa jualan.  Petugas gerai hanya DIBENARKAN menjual makanan masak yang telah siap digoreng/dibungkus sahaja.
iii.       Kategori gerai perniagaan dan jualan seperti berikut:
                            
Gerai Kering (Contoh)
·         Pakaian
·         Buku/kaset/CD
·         Makanan snek/ kerepek/ pastri dan kek
·         Alat elektrik
·         Kraf tangan/ cenderahati
·         Alat kosmetik
·         Bunga-bungaan/ sayur-sayuran/ buah-buahan tempatan
·         Permainan

Gerai Korporat (Contoh)

·         Produk komunikasi
·         Produk komputer
·         Kenderaan
·         Pameran umum

iv.      Petugas gerai TIDAK DIBENARKAN menjual barangan yang menyalahi peraturan seperti berikut:
         
·         VCD haram dan lucah
·         Bahan letupan
·         Senjata berbahaya
·         Racun dan dadah berbahaya
·         Barang mudah bakar (seperti belon gas)

1.4     Makluman Tambahan

i.        Petugas gerai dikehendaki menyediakan stok yang mencukupi sehingga hari     akhir ekspo.
ii.       Penghakiman Pertandingan Gerai Jualan akan dilakukan pada hari Ahad (1/4/2018) jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang.
iii.       Petugas gerai disarankan menjaga hiasan gerai dan produk yang dipasarkan sehingga proses penghakiman tamat.
  
2.0      Anugerah PUM dan Koperasi Terbaik
a)            Anugerah Syarikat PUM 
b)            Anugerah Koperasi Terbaik
c)            Anugerah Jualan Tertinggi PUM
d)            Anugerah Keuntungan Tertinggi Koperasi
          (KEPUTUSAN PERTANDINGAN BERDASARKAN LAPORAN 
          YANG DIHANTAR KE BPM)

3.0      PERMAINAN STRATEGI PERNIAGAAN BUSINESS GAME
            3.1      Objektif Business Game
Pertandingan Business Game bertujuan untuk :
1.       Mempelajari sistem perniagaan yang betul dan tepat sebagai panduan kepada pendidikan awal di dalam bidang perniagaan.
2.       Melahirkan pelajar berinovasi dan kreatif dalam memenuhi kehendak pasaran ekonomi semasa.
3.       Mendokong dasar kerajaan melahirkan modal insan untuk memacu Negara Maju pada tahun 2020.
4.       Pertandingan ini dilaksanakan di luar kawasan maktab iaitu di Pekan  Baling
5.       Pertandingan melibatkan tiga perkara utama dalam perniagaan iaitu:

·         Aliran Kewangan
·         Pentadbiran dan Operasi
·         Promosi, Pemasaran dan Hebahan

a) Kriteria Pemarkahan - Pemarkahan akan dinilai oleh konsultan/ juri.
b) Penyertaan - 5 peserta.
c) Kaedah Pertandingan - Taklimat akan diberikan pada hari pertandingan.



4.0      PERMAINAN CATUR BISTARI.
4.1      Peraturan am
i.        Kesemua peraturan yang terkandung adalah ditetapkan oleh pihak Jawatankuasa Penganjur.
ii.        Semua keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Teknikal dan Pertandingan ini adalah muktamad.

4.2      Keterampilan Diri
i.        Setiap peserta DIKEHENDAKI berpakaian kemas dengan memakai pakaian  korporat/ persatuan/ kelab yang mewakili maktab masing-masing.

4.3      Pendaftaran dan Kehadiran
i.        Setiap maktab DIWAJIBKAN membawa set catur bestari yang lengkap untuk  mengelakkan timbulnya masalah semasa pertandingan.
ii.        Taklimat akan diberikan kepada semua peserta pada 1 APRIL 2018 jam 10.00 pagi       di Dewan Besar MRSM BALING.
iii.       Setiap ketua/pengurus pasukan DIKEHENDAKI mendaftarkan peserta 30 minit sebelum pertandingan bermula.
iv.       Pasukan yang lewat mendaftar 10 minit setelah pertandingan bermula akan DIBATALKAN penyertaannya.

4.4      Penyertaan
i.        Setiap kumpulan terdiri daripada 5 orang peserta sahaja.

4.5   Sistem pertandingan
4.5.1   Perlawanan akan diadakan secara serentak tanpa saringan.
4.5.2   Masa yang diperuntukkan untuk perlawanan adalah selama 2 jam. Walau bagaimanapun, pihak penganjur berhak untuk menamatkan pertandingan pada bila-bila masa sepanjang tempoh pertandingan berlangsung.
4.5.3   Pengundian bagi menentukan kedudukan peserta dalam kumpulan tertentu akan dibuat oleh pihak penganjur.
4.5.4   Peserta akan dipecahkan kepada kumpulan yang berlainan semasa pertandingan dan akan kembali ke kumpulan asal setelah tamat permainan.
4.5.5  Pemain TIDAK DIBENARKAN untuk menukar nombor meja/tempat duduk semasa pertandingan. Sekiranya terdapat pertukaran nombor meja, penyertaan pemain tersebut akan DIBATALKAN.
4.5.6   Syarat-syarat, konsep permainan, peraturan serta sebarang perubahan adalah bawah bidang kuasa pihak penganjur.
4.5.7   Semasa di Laluan Makan Gaji, para peserta TIDAK DIBENARKAN untuk membeli mata amal daripada pihak bank.
4.5.8   Untuk bertukar dari Laluan Tijarah ke Laluan Jihad Bisnes, peserta perlu mengumpul dan mempunyai nilai mata bisnes amal sekurang-kurangnya sebanyak 1000 mata dan nilai wang aset sekurang-kurangnya RM 1 juta. Sekiranya pemain mempunyai RM 1 juta tetapi tidak mencapai jumlah mata bisnes amal yang ditetapkan, pemain tersebut masih belum layak untuk bertukar ke Laluan Jihad Bisnes.

4.5.9   Jumlah nilai mata amal boleh dikumpul semasa berada di Laluan Makan Gaji.

4.6      Sistem Penilaian Markah

4.6.1   Pihak banker perlu mencatatkan jumlah nilai wang berdasarkan jumlah tunai dan bisnes beserta mata bisnes amal di dalam borang yang akan diedarkan. Borang tersebut akan diserahkan kepada pihak penganjur dan akan diaudit oleh juruaudit bertauliah yang dilantik.
4.6.2   Pihak penganjur akan melantik dan memilih hakim dan juruaudit bagi mengadili dan menghakimi perlawanan sepanjang pertandingan ini.
4.6.3   Perlantikan dan pemilihan tersebut adalah bawah bidang kuasa pihak penganjur sendiri.

4.7      Penentuan Kemenangan

4.7.1   Penentuan kemenangan pertandingan peringkat akhir ditentukan sebagaimana berikut:

i. Kategori Kumpulan Nilai Aset Tertinggi

                   a. Johan
b. Naib Johan
c. Tempat Ketiga
d. Individu  orin Tertinggi
e. Laluan Tijarah (kumpulan)
f. Laluan Jihad Bisnes (kumpulan)
g. Nilai Biz Amal (kumpulan)

4.8      Bantahan & rayuan

4.8.1   Semua bantahan dan rayuan hendaklah dikemukakan oleh Pengurus Pasukan secara bertulis melalui borang yang disediakan pihak penganjur.
4.8.2   Borang Bantahan dan Rayuan perlu diserahkan kepada pihak penganjur atau wakilnya tidak lewat 30 minit selepas perlawanan tamat.
4.8.3   Setiap bantahan hendaklah disertakan dengan wang cagaran sebanyak RM 300.00. Keputusan hakim adalah muktamad.


5.0      KUIZ KEUSAHAWANAN
                                                     
5.1      KUIZ KEUSAHAWANAN PERINGKAT SARINGAN

                    i.          Ujian saringan akan diadakan kepada semua peserta secara serentak (setiap MRSM menghantar 4 orang peserta).
                   ii.          Terdapat 40 soalan dalam ujian saringan (30 soalan objektif dan 10 soalan subjektif).
                  iii.          Markah adalah berdasarkan jumlah markah semua ahli kumpulan.
                 iv.          4 kumpulan yang mendapat markah tertinggi layak memasuki peringkat akhir.
                  v.          Skop soalan: Prinsip Perakaunan silibus Tingkatan 4, Perdagangan silibus Tingkatan 4, dan Pengetahuan Am (Tokoh-tokoh usahawan, Matawang Dunia, Singkatan/ Akronim)

5.2      KUIZ KEUSAHAWANAN PERINGKAT AKHIR

Pusingan Pertama
Terdiri daripada 12 soalan. Setiap peserta berpeluang menjawab sekali sahaja dengan memilih soalan 1 hingga 12 yang terpapar di skrin. Soalan yang terpilih tidak boleh diguna semula.

                    i.          Soalan akan diajukan kepada peserta yang berkenaan sahaja.
                   ii.          Peserta TIDAK DIBENARKAN berbincang.
                  iii.          Peserta perlu menjawab secara lisan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
                 iv.          Masa yang diberikan adalah 10 saat, dikira selepas loceng pertama dibunyikan dan loceng kedua dibunyikan bagi menandakan waktu tamat.
                  v.          Sekiranya peserta dapat menjawab dengan tepat, 10 markah akan diberikan, jawapan yang salah 0 markah dan jika jawapan kurang tepat 5 markah akan diberikan bergantung kepada budi bicara panel juri.
                 vi.          Soalan tidak akan dibuka kepada peserta lain jika peserta tidak dapat menjawab soalan.
                vii.          Soalan akan dipaparkan di layar dan dibacakan sekali sahaja.

Pusingan Kedua

Terdiri daripada 16 soalan. Setiap peserta berpeluang menjawab sekali sahaja dengan memilih soalan 1 hingga 16 yang terpapar di skrin. Soalan yang terpilih tidak boleh diguna semula.

                    i.          Soalan akan diajukan kepada peserta yang berkenaan sahaja.
                   ii.          Peserta DIBENARKAN berbincang dengan ahli kumpulan.
                  iii.          Peserta perlu menjawab secara lisan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
                 iv.          Masa yang diberikan adalah 10 saat, dikira selepas loceng pertama dibunyikan dan loceng kedua dibunyikan bagi menandakan waktu tamat.
                  v.          Sekiranya peserta dapat menjawab dengan tepat, 10 markah akan diberikan, jawapan yang salah 0 markah dan jika jawapan kurang tepat 5 markah akan diberikan bergantung kepada budi bicara panel juri.
                 vi.          Soalan akan dibuka kepada kumpulan lain (kumpulan yang paling cepat menekan buzzer selepas loceng dibunyikan) jika peserta tidak dapat menjawab soalan. Hanya 5 markah diberikan jika dapat menjawab dengan tepat.
                vii.          Soalan akan dipaparkan di layar dan dibacakan sekali sahaja.

Pusingan Ketiga
Terdiri daripada 20 soalan.
                    i.          Peserta daripada setiap kumpulan perlu menekan buzzer untuk menjawab setelah  loceng pertama dibunyikan.
                   ii.          Jika peserta menekan buzzer sebelum loceng dibunyikan, peserta atau ahli kumpulan tidak dibenarkan menjawab soalan.
                  iii.          Peserta DIBENARKAN berbincang dengan ahli kumpulan.
                 iv.          Masa yang diberikan adalah 10 saat, dikira selepas loceng pertama dibunyikan dan  loceng kedua dibunyikan bagi menandakan waktu tamat.
                  v.          Sekiranya peserta dapat menjawab dengan tepat, 10 markah akan diberikan, jawapan yang salah 0 markah dan jika gagal menjawab dengan betul 5 markah kumpulan berkenaan akan ditolak.
                 vi.          Soalan tidak akan dibuka kepada kumpulan lain.
                vii.          Untuk soalan berkaitan tokoh, setiap kumpulan dibenarkan meminta pembayang untuk membantu mereka (1 pembayang sahaja). Walau bagaimanapun, bagi pembayang yang diberikan, 2 markah akan ditolak daripada 10 markah penuh.
               viii.          Soalan akan dipaparkan di layar dan dibacakan sekali sahaja.

6.0        PERSEMBAHAN SYARIKAT
6.1         10 buah MRSM terbaik akan menghantar wakil seramai lima orang yang terdiri daripada Pengarah Urusan, Pengurus Kewangan, Pengurus Pentadbiran, Pengurus Pemasaran dan Pengurus  Pengeluaran.
6.2         Setiap maktab perlu bersedia untuk persembahan syarikat kerana sepuluh maktab terbaik hanya akan dimaklumkan oleh pihak urusetia pada tarikh konvensyen berlangsung.
6.3         Setiap kumpulan diperuntukkan masa sebanyak 20 minit untuk persediaan dan pembentangan.
6.4         Pemarkahan akan dinilai daripada aspek imej syarikat dan laporan setiap Pengurus yang terlibat.
6.5         Peserta hendaklah terdiri daripada ahli PUM yang berdaftar dan sekiranya pihak urus setia mendapati bahawa pihak ketiga yang terlibat dan membuat persembahan, maka kemenangan dan penyertaan maktab terlibat AKAN DIBATALKAN.
6.6         Segala perincian butiran persembahan oleh setiap pengurus kumpulan hendaklah selari dengan situasi sebenar syarikat.
6.7         Undian akan dilakukan pada sebelum persembahan syarikat bermula.
6.8         Setiap persembahan diminta mematuhi masa yang diperuntukkan.

6.9         Penilaian akan dibuat secara keseluruhan dan juga terperinci oleh juri-juri bebas yang dilantik.

No comments